nedeľa 11. júla 2021

Dovolenka v Taliansku z pohodlia domova

Letná sezóna už dlho praje hlavne kriminálkam a horúcim ľúbostným románom, oba žánre sú totiž ako stvorené na pohodové dovolenkové čítanie pri mori aj na horách. Paradoxne sa k nám v menšej miere dostávajú knihy priam šité na mieru letnej atmosfére. Láska a gelato je presne z tohto súdka a vydavateľstvo CooBoo ňou poteší nielen mladšie ročníky, ktoré sú cieľovo skupinou, ale každého, kto sa túži preniesť do čarovného Toskánska. Ak však patríte k tým, ktorí sa tento rok na dovolenku nechystajú, čítajte knihu len na vlastné riziko 😀. Môže sa totiž ľahko stať, že okrem pozitívneho dojmu vo vás ostane aj istá trpkosť z faktu, že si na podobný zážitok musíte ešte počkať. Pre tých, ktorí už navštívili Taliansko (ako ja), bude mať kniha pridanú hodnotu a u ostatných nepochybne zvýši chuť vybrať sa tam čo najskôr. 

"Prešla som prstami po slovách, predstavovala si mamu ako mladú dvadsiatničku, ktorá sa snaží držať krok s despotickou, ráznou Francescou. Súviselo to s tým, prečo sem mama poslala svoj denník? Aby sme mohli objavovať Florenciu spolu? Poznačila som si, kde som skončila, a s ťažkým srdcom zhasla svetlo. Áno, počuť jej hlas sa po emocionálnej stránke rovnalo poškodenej lodi, ktorá naberá vodu. Ale zároveň mi to padlo dobre. Milovala Florenciu. Možno budem mať pri čítaní jej denníka pocit, akoby som na ňu hľadela spolu s ňou." (str. 87)

Aby som chcel siahnuť po tejto knihe, stačilo mi vidieť obálku, názov a prečítať si anotáciu. Očakával som ľahký, jednoduchší príbeh ako stvorený pre horúce letné dni. Preto som bol mierne prekvapený, keď som si po pár stranách uvedomil, že som autorku podcenil. Jenna Evans Welch očividne nepatrí k spisovateľkám, ktoré si vystačia s príťažlivou pozlátkou, ale usiluje sa ísť viac do hĺbky. Hlavná postava Lina to nemá ľahké, jej mama umiera a ona odchádza na jej želanie do Talianska, aby sa stretla so svojím otcom. Pomerne ťaživá úvodná atmosféra postupne prechádza do odľahčenejšieho tónu, pomyselné mraky sa rozostúpia a uvoľnia priestor slnečným lúčom. S odstupom hodnotím tento ťah ako skvelý základ pre ďalšie rozprávanie. Láska a gelato je viacvrstvovým príbehom o vyrovnávaní sa so stratou, nutnosťou pohnúť sa vpred a možnosťou spoznávať človeka aj po tom, ako odíde z tohto sveta. Dej sa totiž odvíja v dvoch rovinách - okrem Liny spoznávame aj vzťahové peripetie jej mamy prostredníctvom jej denníka z mladosti. Striedanie časových línií je zaujímavé, osviežujúce a pre Linu nepochybne inšpirujúce. Ba dovolím si tvrdiť, že minulosť je o niečo pútavejšia než súčasnosť. I keď tá zas poskytuje väčší priestor pre nevšedné kontrasty. Keď sa povie Florencia, väčšina ľudí si predstaví nádhernú architektúru, historické pamiatky, umenie, módu... málokomu napadne cintorín. A práve v tamojšom dome Lina býva, čo vyznieva vzhľadom na jej mamu dosť morbídne, no funkčne to poukazuje na fakt, že Florencia je prakticky mesto ako každé iné, len punc turistického centra jej dodáva svojský nádych. I tak však nazrieme do jej neutíchajúceho života, až sa aj na vás prenesie jej energia. Lina sa zoznamuje s fešákom Lorenzom a prostredníctvom neho aj s ďalšími miestnymi mladými ľuďmi. Páčilo sa mi, ako autorka zobrazila rozdiel medzi domácimi obyvateľmi a zahraničnými návštevníkmi, je vidieť, že sama kedysi v Taliansku žila a dokáže skvele odhaliť rôzne odtiene miestnej každodennosti. Apropo, Lorenzo. Istým spôsobom predstavuje archetyp talianskeho mladíka, do ktorého je pre citlivú dievčinu ľahké sa zamilovať, no ich láska kvitne prirodzene a uveriteľne. Spoločné trávenie času v krásnom prostredí je faktor, ktorý sa ťažko ignoruje, a tak tejto dvojici úprimne fandíte. 

Jenna Evans Welch (zdroj: Goodreads)
"Oprela som sa o svoje dvere v taxíku. Ren sedel tak ďaleko odo mňa, ako bolo fyzicky možné, a hľadel z okna tak uprene, akoby sa snažil zapamätať si ulice alebo niečo také. Nemohla som to skúsiť znova? Vrátiť sa späť o dvadsať minút, keď som ešte bezhlavo nepobozkala svojho najlepšieho kamoša, ktorý mal priateľku a očividne nechcel mňa? Keď som si ešte neuvedomovala, ako veľmi milujem jeho strapaté vlasy a zmysel pre humor alebo skutočnosť, že hoci som ho nepoznala ani týždeň, pokojne som sa s ním podelila o celý svoj šialený pôvod? Preboha. Bola som taká zamilovaná, až to bolelo." (str. 235)

Láska a gelato je román s uzavretým dejom, ale ako sa dočítal, ide o prvú knihu v sérii, ktorá sa venuje vždy inej krajine a dievčaťu, ktoré v nej zažíva svoje životné zmeny. Znie to príliš dobre na to, aby nám CooBoo neposkytlo aj preklad pokračovaní. Jenna Evans Welch sa prejavila ako zručná rozprávačka a ak nás dokáže s rovnakou ľahkosťou, ako je to v prípade Talianska, preniesť aj do Írska a Grécka, o letné dobrodružstvá plné lásky, priateľstiev a upevňovania charakteru určite nebude núdza. 

Originálny názov: Love & Gelato
Príslušnosť k sérii: 1. diel (Láska a gelato)
Preklad: Ivana Cingelová
Počet strán: 312

Recenzia vznikla vďaka spolupráci s mediálnou spoločnosťou Albatros Media.



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára