sobota 28. augusta 2021

Láska v tieni zrady

Už viackrát som sa, žiaľ, stretol s fenoménom, že prostredné časti trilógií ťahajú za kratší koniec a sú len akýmsi nudným spojovacím článkom medzi zaujímavým úvodom a vygradovaným záverom (v tom lepšom prípade). Kiera Cass narúša tento prvok a sériu Prisľúbená sa rozhodla múdro koncipovať ako dilógiu. Po prečítaní musím povedať, že to bol správny krok. Hoci iné autorky by boli schopné daný príbeh roztiahnuť ešte aspoň o jednu knihu. Zradená je totiž dejovo lepšia ako jej predchodkyňa a žne, čo ona zasiala. Kým prvý diel sa niesol viac v duchu rozprávkovosti a jednoduchosti, druhý obsahuje viacero zvratov, z ktorých nie všetky sa dali predvídať. To však neznamená, že by sa nejako narušila pôvodná atmosféra. Román nesie typické prvky autorkinho rukopisu a poteší všetkých jej fanúšikov. 

"Keď bol občas svet príliš tichý, počula som iné zvuky, vymyslené. Počula som Silasov krik. Počula som ho prosiť. Alebo občas plakala moja mama. Moja myseľ sa snažila vyplniť prázdne miesta a predstavovala si to najhoršie. Nútila som samu seba, aby som, naopak, myslela na to najlepšie. Povedala som si, že matka od toľkého strachu odpadla a môj otec si k nej znepokojene kľakol a chytil ju za ruku. On tak nevidel príchod smrti a ona ju necítila. Čo sa týkalo Silasa, nevedela som si predstaviť, že sa nepostavil tvárou v tvár čomukoľvek, čo ho čakalo, či už to bolo dobré, alebo zlé." (str. 29)

Ústredná hrdinka Hollis už nie je tým naivným, zasneným dievčaťom ako kedysi. Búrlivé udalosti ju zmenili - a v mnohých ohľadoch k lepšiemu. Kým predtým pôsobila ľahkovážnejšie a mala pomerne okresané predstavy o živote za múrmi paláca či hranicami krajiny, teraz je silnejšou, rozhodnejšou, ale i zábavnejšou verziou seba samej. V Prisľúbenej zohrával dôležitú úlohu Silas, ale v Zradenej hrá prím Etan. Tomu sa nedostávalo až tak veľa priestoru, a keď sa aj v nejakej scéne vyskytol, nezanechal práve pozitívny dojem. Aj menej skúsený čitateľ však nepochybne vycítil, že ide iba o masku a autorka si pripravuje pôdu pre jeho komplexnejšie stvárnenie. Ide síce o často využívané klišé odroňa s dobrým srdcom, ale vždy ma baví odhaľovať jednotlivé vrstvy a príbeh ukrytý za vybudovaným múrom. Spočiatku mi pripadal mierne silený, čo sa jeho celkového zaradenia do deja týka, ale postupne prekonal všetky ostatné mužské postavy. Interakciám medzi Hollis a Etanom napomáha hlavne situácia, v ktorej sa následníčka trónu ocitla po vražednom nepriateľskom útoku. S jej niekdajším manželom mala síce pekný vzťah, ale na môj vkus príliš poznačený leskom kráľovského dvora a prvej nesmelej lásky (čosi na spôsob série Selekcia). Lenže Hollis sa zmenila a rovnako je iný aj jej postoj k romantike a vzťahom všeobecne. Nielen tým partnerským, ale aj spojeneckým či rodinným. Vzťah s Etanom je rozhodne realistickejší, hoci o uveriteľnosti deja sa dá, samozrejme, diskutovať. Knihy Kiery Cass však nečítame preto, aby sme v nej našli odpovede na skutočné problémy, práve naopak, chceme prostredníctvom nich z reality uniknúť. Zradená je na to ako stvorená, hoci občas je trochu smiešne, ako odrazu všetci obdivujú Hollis pre jej "novonadobudnuté" vlastnosti, zmýšľanie, nápady a podobne. Z princeznej k revolucionárke je zjavne len malý krok a aj obávaný protivník, geniálny stratég a hrôzu zasievajúci kráľ Quinten musí predsa uznať, že má dočinenia so silnou súperkou. Nuž... neviem 😀. Záver mi pripadal oproti zvyšku knihy mierne odfláknutý, čakal som dramatickejšie vyvrcholenie. Ale keď uvážim, že po autorkinej tvorbe siahajú aj neskôr narodení čitatelia (presnejšie čitateľky), toto spracovanie je primerané. 

Kiera Cass (zdroj: Goodreads)
"Etan ma zdvihol druhý raz a ja som sa zasmiala na jeho posmešnom zastonaní - akoby som bola na ďalšie zdvihnutie príliš ťažká. Pri treťom zdvihnutí som si uvedomila, že hľadím dole naňho, a on vyzerá... šťastne. Spomenula som si na deň, keď sme sa spoznali. Musel byť taký nešťastný, keď bol donútený priviesť svoju rodinu do dúpäťa nepriateľa, do domova ľudí, ktorí zabili jeho priateľov. Spomenula som si, ako zúril, keď som sa votrela do jeho domova, prenikla na to jediné miesto na svete, ktoré malo byť jeho. Spomenula som si, ako veľmi sme sa na seba hnevali. Kam sa všetok ten hnev vytratil?" (str. 167)

Séria Prisľúbená je rozprávkou pre dospievajúcich a v tomto smere jej niet čo vyčítať. Dospelejší čitatelia sa musia pripraviť na občasné neuveriteľné situácie či konanie postáv, no i tak i na nich čaká zábavné pohrúženie sa do osudov fiktívnych kráľovstiev. Hollis síce nie je protagonistkou, ktorá by vám dlho utkvela v pamätí, dokáže však utiahnuť príbeh. Viac než dve časti však zrejme neutiahne, preto dúfam, že Kiera Cass to nebude siliť a radšej nám prinesie čosi nové.  

Originálny názov: The Betrayed
Príslušnosť k sérii: 2. diel (Prisľúbená)
Preklad: Ivana Cingelová
Počet strán: 264

Recenzia vznikla vďaka spolupráci s mediálnou spoločnosťou Albatros Media.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára