štvrtok 12. augusta 2021

Osudom skúšaná sila sesterského puta

Je možné, aby sa nejaká spisovateľka stala u čitateľa obľúbenou len na základe jednej knihy? Nestáva sa mi to často, ale výnimka potvrdzuje pravidlo a Patricia Falvey sa ňou môže veľmi ľahko stať. Mám rád históriu, spletité príbehy s nádychom "soap opery" a rýchlo plynúci dej bez hluchých miest. A keď sa k tomu pridá skvelá obálka a tragédia, ktorá dodnes fascinuje ľudí po celom svete, nie je o čom. Sestry z Titanicu sa tvária v záplave iných noviniek pomerne nenápadne, ale bez obáv strčia do vrecka aj u nás zabehnutejšie mená. Román je primárne určený romantickým dušiam, no na svoje si príde každý priaznivec rodinných drám odohrávajúcich sa na pozadí spoločenských zmien. Autorka má írske korene a nezaprela ich ani v spracúvaní motívov, keďže tvoria východisko deja. 

"Keď sa Titanic potopil, sedeli sme v záchrannom člne a čakali sme na pomoc. Pripadalo nám to ako celá večnosť. Ticho bolo desivým spôsobom takmer rovnako ohlušujúce ako nariekanie. Nikto sa nehýbal. Členovia posádky nás ubezpečovali, že čoskoro po nás príde ďalšia loď. Uvažovala som, či uisťujú aj seba. Čakali sme, tisli sme sa k sebe, aby sme nezmrzli, a obklopoval nás pach strachu. Iba pár z nás zrejme verilo, že záchrana naozaj príde. Spomínam si, ako som vzhliadla k prázdnemu miestu, kde predtým plával Titanic, a v duchu som premýšľala, či sa mi to všetko nezdalo." (str. 71)

Príbeh zavedie čitateľa na palubu známeho parníka, ale hlavne na nehostinnú írsku pôdu, do vyššej newyorskej spoločnosti a do horúceho Texasu. To, čo by iné autorky roztiahli do niekoľkodielnej série, sa Patricii Falvey podarilo vtesnať do samostatnej knihy. A spravila dobre. Dej odsýpa rýchlo, nedovolí vám nudiť sa a dôkladne uspokojí vašu zvedavosť. V centre stoja sestry Nora a Delia, ktoré sú ako deň a noc. Kým Nora je živelnejšia a ráznejšia, Delia je utiahnutejšia a nepriebojnejšia. To však neznamená, že tiež netúži po dobrodružstve a rozširovaní obzorov. Preto keď príde z Ameriky možnosť pre jednu z nich stať sa guvernantkou v bohatej rodine, vycestujú napokon z Írska obidve. Po potopení zaoceánskeho kolosu však osud zamieša karty a Delia na seba súhrou náhod berie identitu svojej sestry a stáva sa z nej súčasť života rodiny O´Hanlonovcov. Rozbehnutá lož jej zamotáva myseľ - i srdce - o to viac, že postupne prepadáva šarmu príťažlivého Aidana O´Hanlona a zbližuje sa aj s jeho dcérkou. Hoci sa cesty Nory a Delie dramaticky rozišli, je iba otázkou času, kedy sa opäť pretnú a ich životy sa zase raz obrátia naruby. Z pohľadu ich vnútorného vývoja je však nesmierne dôležité, že boli ponechané samy na seba. Delia sa naučila samostatnosti, mohla sa správať podľa vlastného uváženia, bez neustáleho dohľadu príbuzných. A Nora si musí uvedomiť, aký vplyv má na svoje okolie a že reálny svet nebude brať ohľad na jej vysnívané ciele. Prienik do ich pocitov a myšlienok je o to sugestívnejší, že jednotlivé kapitoly rozprávané z ich uhla pohľadu sú realizované v ich-forme. Autorka to ale nepreháňa, nezamoruje text zbytočnými úvahami či opismi, hoci občas k tom niektoré pasáže priam vyzývajú. Či už ide o samotný Titanic, alebo spomínané dejiská, každé prostredie poskytuje príležitosť vyhrať sa s dôsledným priblížením všemožných reálií. Sestry z Titanicu sú však prvotriednou beletriou, nie literatúrou faktu, preto ak niekto zatúži po dodatočných informáciách, nič mu nebráni vyhľadať si ich. V tom tkvie ďalšie plus knihy. Podnieti vašu zvedavosť nielen v epickom, ale aj v náučnom smere. Zasadenie príbehu do začiatku 20. storočia je ako stvorené na predostretie rôznych problémov vtedajšej doby. Je nemožné, aby sa autorka venovala všetkým, no načrtne aspoň niektoré a umne ich zapracuje do košatého deja. 

Patricia Falvey (zdroj: Patricia Falvey Books)
"Vybavila som si sestru Deliu, ale zároveň som si spomenula, že s mamou sme sa k nej správali ako k slúžke. Takmer som tomu nedokázala uveriť a hanbila som sa za seba. Znovu mi napadlo: Je mŕtva alebo žije? Rozhodla som sa, že ju pohľadám na zozname preživších. No pravdepodobne na ňom bude viac než jedna Delia. Vtom som si uvedomila, že hoci som sa rozpamätala na všetko ostatné, stále som nevedela, ako sa volám. Ako sa mi bez nášho priezviska podarí nájsť sestru?" (str. 158)

Kto mohol tušiť, ako sa diametrálne zmenia osudy sestier, ktoré nič netušiac s veľkými nádejami nastupovali do vlaku vo svojej domovine? Delia i Nora zažili smútok, hnev, strach, ale i nádej a lásku. Pritom však museli nájsť aj odvahu vziať svoj život do vlastných rúk, bez ohľadu na očakávania okolia a hlavne svojich blízkych. V tomto smere sú vzorom aj pre dnešných čitateľov, aby v sebe našli potrebné odhodlanie, a to aj bez toľkých dramatických zvratov. Patricia Falvey je pre mňa zatiaľ najväčším literárnym prekvapením tohto roka, preto dúfam, že Sestry z Titanicu zaznamenajú úspech a dočkáme sa aj prekladu ďalších jej diel.

Originálny názov: The Titanic Sisters
Príslušnosť k sérii: Nie
Preklad: Denisa Ghaniová
Počet strán: 384

Recenzia vznikla vďaka spolupráci s mediálnou spoločnosťou Albatros Media.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára