nedeľa 5. júla 2020

Láskavé zamyslenia v jednoduchom podobenstve

Občas sa medzi preplnenými pultmi kníhkupectiev nájde nenápadný klenot, ktorý predstavuje príjemný protiklad voči senzačným, bombastickým a must-have titulom. A pritom stačí tak málo, aby skutočne zaujal, hoci obsahuje iba minimum textu. Charlie Mackesy je citlivý autor, vyjadrujúci sa skôr obrazmi než slovami, aj keď tie, samozrejme, majú i v jeho podaní primárnu hodnotu. No bez ilustrácií dotvárajúcich celkový kolorit diela by ani zďaleka nebolo také účinné. Chlapec, krtko, líška a kôň je názov knihy, ktorú som spočiatku považoval za modernú bájku, alegóriu súčasnej spoločnosti a medziľudských vzťahov. Nebol to však celkom správny predpoklad.
"Každý z nich je iný, presne ako my, a každý má svoje slabosti. Ja sa vidím vo všetkých štyroch a vy možno tiež. Všetky dobrodružstvá prežívajú na jar, keď chvíľu sneží a vzápätí svieti slnko, čo tiež tak trochu pripomína život: aj ten sa môže znenazdajky zvrtnúť." 
Prirodzene, inotaj je silným prvkom knihy, no ucelený príbeh by ste hľadali márne. Chlapec postupne stretáva uvedené zvieratá, pričom každé z nich je čímsi špecifické - krtko je milovníkom torty, líška je väčšinu času ticho a kôň vyslovuje hlboké, všeobecné platné pravdy. Chlapec kladie otázky smerujúce k ľudskosti, láske, morálke... Cez ne a následné odpovede vás núti zamyslieť sa nielen nad ich obsahom, ale aj nad vlastným postojom. Obávam sa, že mnohí čitatelia sa pozastavia nad samými sebou iba v danej chvíli (mňa zrejme nevynímajúc). Bolo by však krásne, keby mal Charlie Mackesy moc zmeniť ľudí k lepšiemu. Hoci, na druhej strane, aj malý krok môže človeka pohnúť vpred, veď v tom spočíva aj jedna z hlavných myšlienok. A to popri viacerých iných, kde prevažuje najmä posolstvo o nutnosti nevzdávať sa svojich snov. Pretože len ak je človek schopný plniť si sny, nenechá sa ovládať strachom, čo ho drží pri zemi. A v tom prípade je iný aj jeho vzťah k ostatným ľuďom - môže ich podporiť, byť milší a oceniť ich snahu byť iný. Zároveň sa viackrát vyskytne dôležitá poznámka, že prejavom vnútornej sily je neraz ukázanie vlastnej slabosti, rovnako ako požiadane o pomoc v prípade, že je to potrebné. 
"Občas je odvážne a veľkolepé už len to, že vstaneš a ideš ďalej."
Knihu Chlapec, krtko, líška a kôň som čítal dvakrát po sebe. Prvýkrát som sa sústredil hlavne na text, a keďže ho nie je veľa, poslednú stranu som otočil rýchlo. Druhý raz som si už dal záležať na tom, aby som si vychutnal každý obrázok a výsledný dojem z prečítaného sa rapídne zvýšil. Postava chlapca bude blízka aj mladšiemu čitateľovi, kniha môže pôsobiť ako vhodný výchovný prvok. Pri niektorých pasážach som si spomenul na Malého princa, iné výroky mi zas pripadali trochu klišéovité, ale ako celok pôsobí táto milá publikácia zaujímavo a účinne. Aj vďaka autentickosti, čo sa týka komunikácie autora s čitateľom. Páčil sa mi Mackesyho predhovor a tiež presahy z bežného života, ako napr. odtlačok hrnčeka či stopy psa na jeho kresbách. Verím preto, že sa ku knihe budem rád priebežne vracať. Je stvorená do každého počasia, pre všetky vekové kategórie a možno v nej nájsť povzbudivé slová pre každú situáciu.

Pôvodný názov: The Boy, The Mole, The Fox and The Horse
Príslušnosť k sérii: Nie
Preklad: Lucia Halová
Počet strán: 128

Recenzia vznikla vďaka spolupráci s vydavateľstvom Tatran.
 
 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára