utorok 27. augusta 2019

Klasické krimi s nádychom sociálnej kritiky

Nová, v poradí už dvadsiata ôsma "dánovka" bola ohlásená pomerne neskoro a mnohí čitatelia sa obávali, či si budú mať čo so sebou pribaliť na dovolenku. Obľúbený autor detektívok ich nesklamal a napokon priniesol román Pochovaní zaživa. Síce sme zvyknutí, že každá kniha je zameraná na samostatný prípad, a hoci to nie je inak ani tentoraz, odporúčam si prečítať aj predchádzajúcu Venušu zo zátoky. Došlo v nej totiž k nešťastným udalostiam, ktoré vo veľkom ovplyvnili dynamiku tímu a ich pokračovanie, resp. doriešenie je súčasťou práve aktuálneho príbehu. Dej je tak rozdelený na dve línie, ktoré spolu nesúvisia ako obvykle, ale napriek tomu tvoria dobre fungujúci celok.
"Hanzel bol rád, že nový prípad kolegu zaujal - bol ochotný pracovať aj nadčas. Mayorovi zatiaľ nič nepovedali, preto sa nemohli čudovať, keď ich na druhý deň zavalil ozajstnou policajnou činnosťou - kolegovia z majetkovej kriminálky robili zatýkaciu akciu a jeden z pacientov začal vyjednávať, vraj niečo za niečo, keď ho pustia, pustí im niečo z minuloročnej vraždy." (str. 195)
Dominik Dán pracuje v tomto prípade s trochu inou koncepciou. V centre deja je dvojica Richard Krauz - Oto Hanzel, keďže Burger zotrváva v nemocnici a Chosé si vezme dovolenku, aby sa na vlastnú päsť vyrovnal s páchateľom, ktorý mu tragicky zasiahol do života. Kuky a Váňa sú tiež šikovne odsunutí na druhú koľaj, jednoducho majú prácu inde. Hanzelova bývalá susedka Mária má podozrenie, že v zariadení pre seniorov sa dejú nekalé veci, a sexuálne orgie v spojení s užívaním drog je len špičkou ľadovca. A keďže kancelária 141 momentálne nemá žiadny horúci prípad, Krauz súhlasí, že kolegovi pomôže objasniť pozadie podozrivých úmrtí... Prostredie starobinca, tamojších praktík a okolnosti jeho fungovania sú zaujímavým a silným sociálnym motívom. Niežeby bol každý ústav natoľko skazený, ale starostlivosť o starších ľudí a ich psychika sú prvkom, ktorý vás donúti zamyslieť sa. Veľmi trefne je v knihe popísaný aj postoj štátu voči neziskovým organizáciám tohto typu a tiež diery v systéme umožňujúce poriadne ho vyžmýkať. Presah do spoločenskej tematiky považujem popri skvelo vystavanej kriminálnej zápletke za najväčšiu devízu tohto románu.
Obálka limitovanej edície
"Prišli k autu, dofajčili, zašliapli ohorky. Krauz sa stále blažene uškŕňal - dobre mu padlo, že konečne počul parťákov hlas. Presvedčil sa, že je v poriadku a darí sa mu. V duchu bol s ním, a nie na ulici pri služobnom aute, inak by si všimol dvojicu chlapov vedľa novinového stánku. Tvárili sa, že si vyberajú z bohatej ponuky časopisov." (str. 267)
Je pritom pozoruhodné, že samotný zločin sa začne riešiť, či aspoň ukazovať v širších súvislostiach až zhruba v tretine knihy. Dovtedy je to skôr o ukážke vzťahov v rodine, čo bolo miestami pre celkový dej nadbytočné, ale zato kruto zábavné. Aby sme však neostávali pridlho na jednom mieste, Dominik Dán pristúpil k striedaniu časových rovín, čo text zdynamizovalo, rovnako ako prevaha dialógov. Vzhľadom na žáner detektívky prevažuje systematické pátranie na úkor akcie, ale nudiť sa určite nebudete. Všímavým čitateľom popri rozuzľovaní deja zrejme neuniknú ani dve hrubice (čo je však pri autorových knihách akousi smutnou tradíciou) a dokonca jedna logická chyba v závere (nechcem vyzrádzať dej, no keď sa detektívom podarí nájsť tak veľmi potrebného svedka, ktorý však môže ísť vypovedať až ráno, prečo sa až do ďalšieho večera nečudujú, kde je a prečo nevypovedal? Najmä keď ho chceli ťahať na zápisnicu už v noci...). Je mi jasné, že Dánovi išlo o moment šokujúceho prekvapenia (pre postavy i čitateľa, ale škoda, že za takúto cenu). Tak či tak, Pochovaní zaživa určite patria medzi autorove vydarenejšie tituly, a aj keď mám radšej príbehy z dávnejšej minulosti (tento sa odohráva v roku 2009), zaradí sa medzi moje obľúbené.

Recenzia vznikla vďaka spolupráci s vydavateľstvom Slovart.

4 komentáre:

  1. CHRÁM RIEŠENIA DR OBODO
    POTREBUJETE Kúzlo ..Všetky druhy kúziel, ako napríklad obchodné kúzlo, manželské kúzlo, kúzlo zázračnej moci pre pastorov, ak potrebujete späť svojho bývalého priateľa alebo priateľku, ak potrebujete dieťa, ak máte duchovné alebo fyzické problém, úspech, zbohatnutie bez ľudskej krvi alebo obety, kúzlo šťastia a priazne, liečime aj choroby a choroby ako HIV/AIDS, RAKOVINA, CUKROVKA, HEPATITÍDA B, mŕtvica, šedý zákal v očiach bez operácie atď. Odporúčam vám, aby ste ma kontaktovali e-mailom: Dr.obodospellcaster@gmail.com alebo whatapp číslo +2347056499372

    OdpovedaťOdstrániť
  2. CHRÁM RIEŠENIA DR OBODO
    POTREBUJETE Kúzlo ..Všetky druhy kúziel, ako napríklad obchodné kúzlo, manželské kúzlo, kúzlo zázračnej moci pre pastorov, ak potrebujete späť svojho bývalého priateľa alebo priateľku, ak potrebujete dieťa, ak máte duchovné alebo fyzické problém, Úspech, Zbohatnutie bez ľudskej krvi alebo obety, Veľa šťastia a priazne kúzlo, liečime aj choroby ako HIV/AIDS, RAKOVINA, CUKROVKA, HEPATITÍDU B, mŕtvicu, Šedý zákal v očiach bez operácie atď. ja na riešenie Napíšte mi na adresu Dr.obodospellcaster@gmail.com alebo číslo WhatApp +2347056499372

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Neuveriteľné! Práve som dostala svojho manžela späť pomocou kúzelníka skutočnej lásky Dr Ayo. Volám sa Logan a pochádzam z MS, USA. Manžel ma po dlhých rokoch manželstva opustil kvôli inej žene. Najbolestivejšie je, že som bola tehotná s naším druhým bábätkom. Chcel som ho späť. Urobil som všetko, čo bolo v mojich silách, aby som ho priviedol späť, ale všetko bolo márne, tak veľmi som ho chcel späť kvôli láske, ktorú som k nemu choval a kvôli našim krásnym deťom, prosil som ho o všetko, sľuboval som, ale on odmietol. Vysvetlil som svoj problém svojej kamarátke a ona mi navrhla, aby som radšej kontaktoval kúzelníka, ktorý by mi mohol pomôcť zoslať kúzlo a priviesť ho späť. Nikdy som takýmto veciam neveril, ale nemal som inú možnosť, len to skúsiť. Poslal som správu čarujúcemu doktorovi Ayovi, bol to úžasný muž a bol pre mňa skôr otcom a mal tiež dobré recenzie od všetkých ľudí, ktorým pomohol, uistil ma, že nie je problém a že všetko bude v poriadku po 48 hodinách. dokončil kúzlo. Dal mi aj podrobnosti o všetkom, čo potreboval na prácu, a o tom, ako sa chystá vyčarovať kúzlo, a prekvapivo o 32 hodín neskôr mi môj manžel zavolal. Bol som tak prekvapený, odpovedal som na hovor a všetko, čo povedal, bolo, že je mu veľmi ľúto všetkého, čo sa stalo. Chcel, aby som sa k nemu vrátil. Tiež povedal, že ma tak veľmi miluje. Bola som taká šťastná a išla som k nemu. Takto sme spolu začali opäť šťastne žiť. Vďaka Dr Ayo. Ak ste tu a váš Milenec vás odmieta, alebo sa váš manžel presťahoval k inej žene, už neplačte a požiadajte o pomoc doktora Ayo.
    Tu je jeho kontakt.. WhatsApp ho: +2347055691377
    Napíšte mu @: drayospell@gmail.com

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Ahojte všetci tu!! Moja snúbenica Lesbian, ktorá ma opustila, je späť, chcem sa s vami na tejto stránke podeliť o svoje svedectvo, je to moje šťastie, minulý rok ma moja Lesbická manželka opustila kvôli inej žene, opustila ma samého a chýba mi, keďže všetko bolo také ťažké pre mňa, pretože ju naozaj tak veľmi milujem, nestratil som nádej, snažil som sa zo všetkých síl dostať ju späť, keď som hľadal na internete a čítal svedectvá Dr WALE, ako pomáha ľuďom dostať sa tam späť Bývalý milenec, mal som inú možnosť, ako vyhľadať pomoc, kontaktoval som Dr. WALE, aby som mu vysvetlil svoj problém, Dr WALE Zaručte mi, že sa nebudem báť, že mi pomôže zoslať kúzlo lásky na oplátku, ktoré privedie moju lesbickú manželku späť a uistí ma v priebehu týždeň, bolo to ako kúzlo moja žena, ktorá ma opustila, určite sa vráti späť, nemohol som uveriť, keď opustila druhú dámu a vrátila sa ku mne s toľkou láskou a starostlivou vôľou, teraz sú spolu, nikdy na to nezabudnem pomoc, ktorú pre mňa urobil doktor WALE, kúzlo lásky, ktoré priviedlo moju ženu späť. Ak ste tu a potrebujete pomoc, aby ste dostali svojho bývalého späť, kontaktujte Dr WALE prostredníctvom tohto WhatsApp/Viber: +2347054019402 ALEBO e-mailu: drwalespellhome@gmail.com

    OdpovedaťOdstrániť