pondelok 22. júla 2019

Dramatické vykúpenie z beznádeje

Americkú autorku iránskeho pôvodu Tessu Afsharovú som registroval, ale Zlodejka z Korintu je prvou knihou, ktorú som od nej čítal. A už teraz viem, že nebude zďaleka poslednou a onedlho siahnem aj po ostatných, ktoré vyšli v slovenskom preklade. Spisovateľka vychádza vo svojej tvorbe z biblických príbehov, ktoré odieva do moderného, príťažlivého šatu. Vdychuje život vymysleným aj reálnym historickým postavám a tým podnecuje zvedavosť nielen u veriacich čitateľov, ale aj u tých, čo vnímajú Sväté písmo z dejinného či kultúrneho hľadiska. Zlodejka z Korintu sa odohráva v 1. storočí a predstavuje známe staroveké mesto v celej jeho farebnosti, chuti a vôňach.
"Vrhla som sa k nemu a v poslednej sekunde ho zachytila za členok. Polovicou tela som visela cez zábradlie, do očí a nosa mi špliechala slaná voda, no Tea som nepustila. Sama neviem, kde sa vo mne nabralo toľko sily. Keby som ho bola pustila, búrka si ho vezme. Držala som ho obidvoma rukami, no seba som nemala ako chrániť." (str. 24)
I keď ide o príbeh inšpirovaný Bibliou, autorka netlačí na pílu a nepredostiera myšlienky o viere silene. Všetko vychádza z deja a zmýšľania postáv, predovšetkým hlavnej hrdinky Ariadne. Je krásnym príkladom, ako si človek vypĺňa prázdne miesta vo svojom vnútri i živote rôznymi činnosťami, ktoré prakticky ani nepotrebuje a sú len krátkodobou náhradou. Ariadne, ktorej imponuje nebezpečenstvo, môže slúžiť ako ekvivalent aj dnešným mladým ľuďom (a nielen im), ktorí ťažko hľadajú svoje miesto a správny smer. Ariadne však nie je vykreslená prvoplánovo, Tessa Afsharová nám dôsledne ukazuje aj jej rodinné pomery a ich vplyv - najmä prísnu matku a otca, ktorého uznanie je pre Ariadne veľmi dôležité. Kumran.sk týmto románom jednoducho opäť triafa pre svojich priaznivcov do čierneho.
"Pavol dokonca nástojil, aby sme na jeho kázania zavolali aj sluhov a otrokov, ak im to povinnosti dovolili. Nerobil rozdiely, akoby bolo jedno, či je niekto Riman alebo Grék, muž alebo žena, boháč či chudák. Očividne bol presvedčený, že sme si všetci rovní, aj to zopár ráz povedal. Takými rečami vedel pobúriť, no vzápätí vás rozosmial, a než ste stačili preglgnúť, načisto vám domotal hlavu." (str. 179)
Zlodejka z Korintu má možno trochu vláčny úvod, ale keď sa naplno zoznámime s postavami, ich motiváciou a okolnosťami, dej sa rozbehne a správne zdynamizuje. Pavol ako dôležitá súčasť príbehu, symbol a neochvejný muž viery je zobrazený s náležitou úctou a nemôžete sa ubrániť obdivu voči nemu. Napokon, je hnacou silou mnohých zúčastnených a impulzom, ktorý mnohí z nich potrebujú, aby zmenili svoj život a dali mu zmysel. Ako som spomenul na začiatku, Tessa Afsharová bola doteraz pre mňa iba menom na obálke, ale už ma natrvalo presvedčila o svojich spisovateľských kvalitách.

Ak Vás kniha zaujala, môžete si ju objednať na stránke kumran.sk.

Táto recenzia bola napísaná vďaka službe www.storpic.com.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára