"Niektorí z týchto chlapíkov nosili hodvábne obleky, iní sa obliekali nenápadne ako Russell. No všetci z nich boli mocní ľudia s poriadnymi policajnými záznamami, s ktorými sa dalo vystatovať. Neboli to len bitky s policajtmi po hádkach v električke či drobné krádeže mäsa. Partneri Russella Bufalina a Angela Bruna boli zapletení do všetkých možných typov zločinov od vrážd a prostitúcie až po drogy a únosy. Veľkou súčasťou biznisu týchto ľudí boli úžerníctvo a hazard. Takisto ako vydieračstvo." (str. 92)Frankov životný príbeh by vydal aj na niekoľko románov. Obdivujem autora, že sa mu podarilo vtesnať toľko udalostí a postáv do jedného celku a kniha nestráca nič zo svojej komplexnosti a dôkladného prieniku do štruktúr organizovaného zločinu. Práve naopak, odráža sa to v dynamike textu, a hoci sa Frankovo "zaúčanie" začne až zhruba v štvrtine, objasňovanie jeho dovtedajšej cesty nie je vôbec zdĺhavé. Dozviete sa, ako sa zapojil do bojov v druhej svetovej vojne, ako spoznal svoju manželku, čosi viac o jeho vzťahu k deťom a prakticky spoločnosti ako takej. Neraz sa pristihnete pri tom, že s niektorými jeho postojmi súhlasíte, a musíte si pripomenúť, že je vlastne zločincom. Práve na Sheeranov príklade Charles Brandt krásne ukazuje, že sú doby a miesta, keď človek nemá na výber a nechá sa strhnúť okolnosťami, i keď ho kvôli tomu čaká nejasná budúcnosť. Zobraziť človeka s jasne negatívnymi skutkami tak, že ho dokážete pochopiť, je skutočným rozprávačským majstrovstvom. Cez Franka spoznávame rôzne, viac i menej významné postavy z tajuplného a nebezpečného podsvetia, no každá je osobitá a má svoje miesto v príbehu. Ešte aby nie, jeho spletitosť je jednou z najväčších predností. Frank "Ír" Sheeran vykonal vyše dvadsať objednávok na "vymaľovanie domov", čiže nájomných vrážd. Nejde však o obmedzeného asociála, cez optiku postavy sa dozvieme veľa aj o mnohých dobových udalostiach.
Zdroj: Publishers Weekly |
"Jimmy mal veriť, že môže bezpečne nasadnúť do auta. Mal sa príliš hanbiť za svoj výbuch zlosti, aby čo i len napadlo, že do auta nenastúpi. Mal byť priveľmi zahanbený na to, aby nástojil, že pôjde svojím autom, v ktorom mal schovanú zbraň. Psychológia celej akcie bola prepracovaná do najmenšieho detailu. Presne vedeli, ako sa dostať človeku pod kožu." (str. 291)Ír ukazuje odvrátenú stranu histórie, ako je atentát na prezidenta J. F. Kennedyho či machinácie odborov. Občas je až ťažké uveriť, že nejde o fikciu. Vzhľadom na retrospektívny pohľad Franka Sheerana sa však predsa len neubránite pochybnostiam. Nedá sa totiž považovať práve za dôveryhodného človeka, preto je neistota ohľadom jeho spomienok na mieste. Keď však dej plynie ako dobre rozohratá románová partia a všetko do seba zapadá, váš skepticizmus bude čím ďalej slabší. Nie nadarmo je mafia prirovnávaná k chobotnici s mnohými chápadlami - jej vplyv zasahuje prakticky každú oblasť spoločnosti a zbaviť sa jej dosahu je priam herkulovská úloha. Rozsah aktivít, ktoré Charles Brandt odkrýva, sa tiahne od najnižších sfér až po najvyššie politické špičky. A rovnako sa môžu (a aj k tomu došlo) vypracovať aj chudobní chlapci z okrajových štvrtí, ktorí využijú svoje prednosti a kontakty. Azda aj preto majú gangsterky taký úspech - cielia na základné pudy a odsúvajú predsudky o nevhodnom pôvode či národnosti. Knihu Ír si určite prečítajte, ak ste už aj videli film na Netflixe. Zážitok z nej nebude o nič menší!
Originálny názov: I Heard You Paint Houses
Príslušnosť k sérii: Nie
Preklad: František Kôpka
Počet strán: 423
Recenzia vznikla vďaka spolupráci s vydavateľstvom Motýľ.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára