nedeľa 4. októbra 2020

Iskierka dobra v semenisku nenávisti

Miška Ella Hajduková sa udomácnila na našom knižnom trhu dvoma typickými líniami tvorby - mysterióznymi románmi a príbehmi z druhej svetovej vojny. Ja som jej čaru podľahol už pri debute Všetky moje tváre a rád siahnem po každom ďalšom titule. Aktuálna novinka Berlínske hviezdy už podľa názvu nenechá nikoho na pochybách, akým smerom sa uberá v rámci autorkiných diel. Opäť máme možnosť pohrúžiť sa do deja plného kontrastov vyplývajúcich z okolností doby, v ktorej sa odohráva. Nacistický režim vyzdvihol najhoršie ľudské pudy a nezmyselné obavy premenil na nástroj propagandy a nenávisti. A práve vo svete blízko najvyššie postaveným mocnárom sa pohybuje hlavná hrdinka, kým aj ju nezmetie vlna nedôvery...

"Vlajky, veľa vlajok s hákovými krížmi, a propagandistické heslá na fasádach domov. Omnoho viac ako na začiatku roka. Ovládlo nás vzrušenie, akoby sme všetci cítili, že sa blíži čosi veľké a dôležité. Hitler s Goebbelsom boli neustále na očiach, rozprávali a sľubovali, kričali a rozhadzovali rukami a bolo nemožné ostať bokom, nevšímať si to a nerozmýšľať nad tým, čo chceli. Všetko pre národ... Naše spravodajské oddelenie bolo na vážkach. Veriť tejto novej strane, ktorá sľubuje krásnu budúcnosť, alebo sa mať na pozore pred skrytými významami ich kampane?" (str. 74-75)
Protagonistkou Berlínskych hviezd je žurnalistka Lina, s ktorou sa osud nemaznal už odmala. Spolu so sestrou Lili vyrastali v sirotinci, no ani jedna nedovolila, aby ich to poznačilo a zamedzilo zariadiť si život podľa vlastných predstáv. Lili je speváčkou a Lina sa vďaka svojej profesii stretáva s umelcami, politikmi a ďalšími ľuďmi na očiach verejnosti. Jej doménou je kultúra, ale nadväzuje kontakty aj s mocnármi... Svojím menom, zanietením a pohybom v umeleckých kruhoch mi občas pripomenula slávnu Leni Riefenstahl, filmárku a dokumentaristku režimu. Ale hoci je Lina tiež spočiatku očarená vzostupom Hitlera a jeho ráznymi heslami, postupne sa jej otvárajú oči... Obdobie po prvej svetovej vojne sa v Nemecku vyznačovalo sklamaním, sociálnym úpadkom a prehlbovaním odvekých krívd na veľkom národe. Nečudo, že masy uverili silným rečiam o sľubnej budúcnosti a náprave rozorvanej spoločnosti. Každý známy človek môže predstavovať potenciálne nebezpečenstvo a táto hrozba sa dotkne aj Liny. Keď obesia jej snúbenca a ona skončí na výsluchu u gestapa, v snahe zachrániť seba i dieťa pod srdcom sa vyhlási za snúbenicu aristokratického esesáka. Reinhard von Kessler by sa mohol ľahko stať nástrojom Lininho pádu, on jej však podá pomocnú ruku a po narodení Grétky sa o ňu stará ako o vlastnú dcéru. Tak ako sa zmenilo Linino presvedčenie ohľadom správnych pohnútok režimu, tak sa mení aj jej vnímanie príslušníkov SS. Nie všetci slepo veria umelo vytvoreným ideálom, no bojovať proti nepriateľom priamo v jame levovej je herkulovská úloha. Preto je jednoduchšie siahnuť po odlišnej identite, aj keď ani to nie je vždy záruka úspechu a už vôbec nie bezpečia...
"Držala som dieťa za ruku a pokúšala sa nepotknúť sa na rozbitých kusoch budov, ktoré bomba rozstrelila do rôznych smerov. Ľudia nariekali a ja som bezradne stála na ulici, ktorá bola pre mňa neznáma už pred náletom. Rozbitý kus sveta. Pokúšala som sa určiť smer, ktorým by som sa mala pustiť, ale situáciu mi sťažoval prach, zlá viditeľnosť a ľudia potácajúci sa sem a tam a tí ďalší, kvíliaci, že stratili domov. Snažila som sa nevnímať útržky bedákania, lebo mi vháňali slzy do očí." (str. 264)
Miška Ella Hajduková má úžasný talent vykresliť akékoľvek historické obdobie tak, akoby ho prežila na vlastnej koži. Autentickosť a uveriteľnosť jej textov robí z čítania príjemný zážitok, pričom sa môžete nechať nerušene unášať silnými námetmi a výraznými postavami. Dej je popretkávaný pestrými motívmi a každá kapitola ho posúva vpred. Na svoje si prídu všetci priaznivci autorkinej tvorby, keďže Miška sa napriek množstvu kníh na svojom konte neopakuje a zakaždým ponúkne niečo nové. Berlínske hviezdy pokračujú v tradícii vydarených románov z druhej svetovej vojny, robia jej česť a ako ostatné postúpili o kvalitatívnu priečku nahor. 

Recenzia vznikla vďaka spolupráci s vydavateľstvom Motýľ.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára