sobota 7. novembra 2020

Nechajte sa uniesť rozprávkovou pozlátkou kráľovského dvora

Kiere Cassovej stačila jedna séria, aby rozbúrila vody žánru young adult a stala sa takpovediac kultom. A pritom stavila na celkom jednoduchú premisu a kombináciu rozprávkovosti a modernej reality show založenej na výbere "nevesty pre milionára". Populárna Selekcia sa dočkala aj voľného pokračovania, doplnkových noviel a v neposlednom rade i chystaného filmového spracovania. Na jej úspech sa teraz snaží nadviazať nová (pravdepodobne dvojdielna) séria. Prisľúbená využíva fanúšikom autorky známe prvky kráľovského dvora a výber vhodnej polovičky pre hlavu štátu, no spracúva ich po novom, akoby sa usilovala vyhovieť aj tej časti čitateľov, ktorým čosi na Selekcii chýbalo. Tentoraz sa totiž dočkáte väčšej dynamiky a početnejších zápletiek. 

"Naokolo sa ozývalo nespokojné mrmlanie - áno, stále som si nezískala srdcia všetkých -, ale upriamila som pozornosť na Jamesona. Dostala som príležitosť dokázať, čoho všetkého som schopná. Ak si to situácia vyžadovala, dokázala som vystupovať slušne a inteligentne. Čo najviac som sa vystrela, sklonila bradu a dýchala pomaly. Chcela som, aby ma všetci vnímali ako vyrovnanú, schopnú. Možno potom bude Jameson pripravený spraviť zo mňa svoju kráľovnú." (str. 48)
Neviem, či sa to zdá iba mne, ale opäť som mal pri čítaní pocit, že hlavná hrdinka je tak trochu... nevýrazná a omnoho zaujímavejšie sú vedľajšie postavy. Tak to bolo aj v prípade Selekcie, preto nečudo, že práve vedľajšie postavy si vyslúžili samostatné novely. Ale aby som Hollis nekrivdil, vzhľadom na prostredie dvora so všemožnými (neraz i nemožnými) pravidlami, zákazmi a hroziacimi fatálnymi prehreškami nemá veľa priestoru na manévrovanie. Aj keď sa jej autorka snažila prisúdiť slobodomyseľnosť a určitú neobratnosť, s vidinou cieľovej rovinky, na konci ktorej na Hollis čaká vysnívaný manžel, je nutné prekonať aj tieto nedostatky. Kľúčovým hráčom sa však stanú samotné city - tie v nej totiž napokon prebudí ktosi iný ako kráľ Jameson. Silas je síce "iba" obyčajný šľachtic, navyše v neporovnateľne horšej situácii, no napriek tomu si pomaly získava jej srdce. Ak by išlo len o lásku, víťaz by bol jasný, no ako odmietnuť samotného kráľa, ktorý sa netají úmyslom požiadať Hollis o ruku? Od tej chvíle je naša protagonistka - a, žiaľ, aj úroveň knihy - ako na hojdačke. Miestami sa správe nerozumne, čo by sa vzhľadom na jej dilemu dalo pochopiť, ale nie, keď to zbytočne robí logické diery v deji. Silas je ako pekný obrázok, ale z jeho správania či charakteristík sa o ňom nedozvieme veľa, takže jeho vzťah s Hollis vyznieva dosť chladne a sotva im držiíe palce. Z tohto dôvodu sa mi prvá polovica Prisľúbenej javí lepšie, s pribúdajúcimi stranami stráca dych, zároveň akoby si to Kiera uvedomila a zahltí čitateľa viacerými prekvapeniami. Záverečný zvrat však zmetie všetky neduhy, pretože je nečakaný a skvele pripravuje pôdu pre nadchádzajúce pokračovanie. Preto verím (či skôr dúfam), že ho autorka náležite využije a nestane sa iba jednorazovým mementom. 
Kiera Cass (zdroj: Twitter)
"Ten bozk bol prekvapenie. Nie, nebolo to prekvapenie, bola to chyba. Áno, so Silasom sa mi príjemne rozprávalo, rozumeli sme si. Vo všetkých jeho činoch sa skrývalo dobro a členovia jeho rodiny si tak očividne vážili jeden druhého, že som sa chcela zblížiť nielen s ním, ale s nimi všetkými. A s tými svojimi modrými očami a anjelským úsmevom bol netypicky príťažlivý. Áno, na Silasovi Eastoffovi bolo niečo veľmi podmanivé. No keďže to nebol Jameson Barclay, tak na tom vlastne nezáležalo." (str. 145)
Kiera Cass má tú smolu, že jej novinky sú neustále porovnávané s najslávnejšou sériou, a Prisľúbená k tomu zvádza ešte viac. Čo mi ešte mierne prekážalo, bola priveľká rozprávkovosť, respektíve istá ignorácia reálnych problémov. V Selekcii sa aspoň prezentovali sociálne problémy cez rôzne frakcie a vzbury... Keď Hollis uvažuje nad tým, aká je škoda, že chudobné dievčatá nikdy nepocítia kvalitu saténu, máte chuť zatriasť ňou a vhodiť ju do skutočného sveta. Niežeby bola ako postava vyslovene nesympatická, len na mňa pôsobila povrchne a nedomyslene. Treba však dodať, že nie som zrejme typickým predstaviteľom cieľovej skupiny a tí, ktorým je kniha určená, si zrejme prídu na svoje. Som rád, že Prisľúbená bude mať iba dva diely. Určite siahnem aj po pokračovaní, v prípade rozsiahlejšej série by som to pravdepodobne zvážil. Pohybuje sa totiž na hranici priemeru a v mori plnom kníh plávajú aj lepšie ryby...

Originálny názov: The Betrothed
Príslušnosť k sérii: 1. diel (Prisľúbená)
Preklad: Ivana Cingelová
Počet strán: 272

Recenzia vznikla vďaka spolupráci s mediálnou spoločnosťou Albatros Media


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára