streda 18. marca 2020

Keď je túžba silnejšia ako rozum

Mary Kubica sa na slovenskom trhu uviedla knihou Dobré dievča, ktoré išlo v šľapajach takých hitov ako Stratené dievča či Žena vo vlaku. A vydavateľstvo Slovenský spisovateľ v krátkom časovom horizonte ponúka jej ďalší titul - Keď zhasnú svetlá. Mal som šťastie, že som sa ku knihe dostal ešte pred jej vydaním, a tak som si mohol overiť, či si táto americká autorka udrží nastavenú kvalitatívnu latku. Po dvoch románoch je jasne badať jej rozprávačský štýl. Príbeh sa znovu odvíja vo viacerých časových líniách a z rôznych uhlov pohľadu. To autorke umožňuje pohrávať sa s dejom a zároveň aj s očakávaniami čitateľa, ktorý musí občas vo väčšej miere zapojiť mozgové bunky, aby nenaletel na zjavné chytáky.
"Keď príde rad na mňa, pracovníčka zavolá "ďalší!" a zdvihne ruku, aby som videla, kam mám ísť. Pristúpim k pultu a poviem, o čo mi ide. Zrazu mi dôjde, čo všetko sa môžem dozvedieť, keď nájde môj rodný list. Získam nielen dôkaz, že som Jessica Sloanová, ale zistím aj to, kde som sa narodila, kedy som uzrela svetlo sveta a ktorý pôrodník ma vytiahol z matkinho lona. Meno otca. O pár minút budem raz a navždy vedieť, kto je môj otec. Potvrdí sa aj jeho totožnosť, nielen moja." (str. 55)
V centra deja sú dve postavy. Prvou je Jessica Sloanová, potýkajúca sa hneď s niekoľkými problémami - jej matka umrela na rakovinu, kým Jessica spala, a tak teraz trpí pre výčitky svedomia nespavosťou. Navyše vďaka administratíve zistí, že je evidovaná ako mŕtva, preto sa púšťa do pátrania po svojom pôvode, aby zistila, či ide iba o úradnú chybu, alebo je za tým čosi viac... Druhou postavou je Eden, ktorej líniu sledujeme už od roku 1996. S manželom Aaronom im k šťastiu chýba jediné - dieťa. Eden je z neschopnosti počať frustrovaná, pomaly nedokáže jesť ani spať. Napokon sa rodičovstvo stane jediným cieľom a je ochotná spraviť čokoľvek, aby ho dosiahla... Vzhľadom na zápletky a časový rozostup po celý čas hútate nad prepojením postáv, a aj keď občas niečo tušíte, neskôr sa môže ukázať vaše očakávanie ako nesprávne. Mary Kubica má svoj príbeh premyslený do najmenšieho detailu a zároveň si dobre uvedomuje komunikáciu s čitateľom. Prekladá mu nápovedy, udržiava ho v napätí a svojím štýlom a kompozíciou textu dosahuje maximálny čitateľský zážitok. Román Keď zhasnú svetlá sa na prvý pohľad venuje samým náročným témam - choroba, insomnia, nemožnosť vynosiť dieťa... Napriek tomu autorka netlačí na pílu a námety využíva čisto v prospech deja. Môžete sa z nich poučiť, zamyslieť sa nad nimi alebo si len jednoducho užívať dobre vybudovanú atmosféru.
"Planty sme vysadili pred rokom... Pripomínajú mi, koľko času sme už s Aaronom venovali pokusom splodiť dieťa. Keď bol v práci, zaútočila som na ne nožnicami. Vzkypel vo mne hnev, strihala som hlava-nehlava, vyzúrila som sa na nich. Vrieskala som ako bláznivá, našťastie vďaka hradbe stromov okolo nášho dvora nikto nevidel ani nepočul môj záchvat." (str. 150)
U oboch postáv autorka využíva priameho rozprávača, ale vôbec to nevadí. Sú natoľko dobre vykreslené, že je ľahké odlíšiť ich. Väčšinou nemám ťažkosti zhodnotiť, ktorá kniha sa mi od tej-ktorej autorky či autora páčila viac, no v prípade Mary Kubica k tomu došlo. Dobré dievča i Keď zhasnú svetlá sú vyvážené romány a oba majú čosi do seba. Oceňujem aj to, že vydavateľstvo Slovenský spisovateľ zachováva podobnú grafiku, ba dokonca aj obrátené E. To akoby poukazovalo na odvrátenú stránku ľudskej osobnosti, čo sa skrýva prakticky v každom z nás. Knižná novinka na niekoho môže pôsobiť i trochu kontroverzne (najmä v závere), pretože Eden si nekladie servítky pred ústa a nahliada kriticky aj na rôzne rodičovské prístupy, no i to ju zaraďuje o niekoľko kvalitatívnych priečok vyššie. Verím, že Mary Kubica si napevno potvrdí svoje miesto medzi prekladovými autorkami a my sa tak dočkáme ďalších vydarených psychotrilerov z jej pera.

Originálny názov: When the Lights Go Out
Príslušnosť k sérii: Nie
Preklad: Alexandra Ruppeldtová
Počet strán: 279

Recenzia vznikla vďaka spolupráci s vydavateľstvom Slovenský spisovateľ.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára