sobota 14. marca 2020

Young adult pre beznádejných romantikov

Selah - Nechcená nevesta je síce román zasadený do prostredia kvázi novoveku, no inak je postavený predovšetkým na romantickej línii. Spočiatku som sa trochu obával, či nepôjde podľa anotácie len o ďalšiu variáciu na Selekciu a či nebude príbeh príliš presladený. Napokon som sa ale dočkal zábavného deja s postavami, ktoré v sebe skrývajú viac, než sa na prvý pohľad zdá. Na svoje si prídu najmä tí čitatelia, ktorí uprednostňujú dynamickejšie dianie bez opisov a úvah postáv. Náročnejší z nich možno zaváhajú, ale Anna Bright si určite zaslúži šancu. Jej román je príjemným zážitkom a v záplave všemožných fantazijných bojov je vítaným osviežením.
"Ocko s krstnou mamou mi verili, že prídem domov tak rýchlo, ako len budem môcť. Macocha a Snem mi prikázali, aby som sa bez snúbenca nevracala. Zo zhluku značiek na poslednej stránke rozprávkovej knižky sa dalo vyčítať, že môj pobyt v Englande sa o dva dni končí. Čo znamenalo, že od desivej Imperije ma delí čoraz menej času. Čím viac som sa zbližovala s Bearom, tým viac som sa odkláňala z cesty, po ktorej som pôvodne plánovala ísť, aby som splnila svoj sľub a svoju povinnosť." (str. 176)
Román sa vyznačuje určitou vznešenosťou, keďže hlavné postavy sa pohybujú v najvyšších spoločenských kruhoch. Vzhľadom na cieľovú skupinu a zameranie deja nečakajte spletitú politickú situáciu či riešenie vážnych kríz, ale vzťahové peripetie mladej princeznej na ceste za hľadaním vhodného manžela. V tomto smere musím vyzdvihnúť krásnu obálku, ktorá verne reflektuje obsah a pôsobí skutočne pútavo. Hrdinka Selah je vykreslená verne a vôbec mi tu neprekážala jej počiatočná naivita. Keďže žila za múrmi paláca, o reálnom svete toho naozaj nemusela veľa vedieť. Postupne sa však, našťastie, čoraz viac dostáva do obrazu a aj jej dôverčivosť sa pomaly obrusuje. Nečudo, nápadníci sú dokonalí, príťažliví a zaujímaví a vybrať si spomedzi nich toho pravého je náročná úloha. Občas ma síce zamrzelo, že jednotlivé kráľovstvá neboli prepracovanejšie, ale nepovažujem to za nič hrozné. Anna Bright nám to vynahradila pri postavách, ktoré vám prirastú k srdcu a ich osud vám nebude ľahostajný. A to tak pri hrdinoch, ako i záporákoch. Napokon, práve darebáci väčšinou tiahnu dej a komplikujú život svojim pozitívnejším náprotivkom. Medzi nich patrí napríklad Selahina macocha, ale aj príslušníci obávanej krajiny Imperija... Čo tiež oceňujem, je rýchle čítanie, pretože text je členený na krátke kapitoly. Knihu tak odporúčam aj tým čitateľom, ktorí so žánrom iba začínajú alebo mladším ročníkom, ktoré ešte nezvládajú veľa textu naraz.
Anna Bright (zdroj: Goodreads)
"Nemohla som si pomôcť, rozmýšľala som po celý čas nad tým, aké by to bolo, keby ma nevychovávali mníšky a netrávila by som všetok čas v knižnici, ale vyrastala uprostred svorky divokých chalanov. Bola by som menej zraniteľná a ustráchaná, keby si ma bratia celé detstvo doberali? Mala by som viac sebavedomia, keby ma okolnosti prinútili neustále sa s niekým dohadovať a bojovať o prvenstvo?" (str. 254)
Nenáročnosť evokuje aj autorkin rozprávačský štýl, vyznačujúci sa jasným vyjadrovaním bez zbytočného balastu a dlhých súvetí. Trochu ako päsť na oko však pôsobili moderné prvky v danom dejisku, ktoré nemali žiadne reálne opodstatnenie a nezapadali do celkového obrazu Selahinho sveta (napr. rádio). Možno však ide len o žmurknutie po čitateľovi, aby očakával pestrejšie motívy v pokračovaniach série. V Nechcenej neveste sa totiž pozrieme iba do dvoch ríš a Selahina misia nie je ani zďaleka na konci. Kniha ma bavila, ide o odpočinkové čítanie, ktoré vás zaujme a občas vylúdi úsmev na tvári. Nerieši žiadne mocenské boje či smrteľné nebezpečenstvá (aspoň nie primárne), vezie sa na vlne romantiky a iskrivých dialógov. Nechajte sa teda uniesť aj vy a nasadnite na palubu lode Osud spolu s hlavnou hrdinkou...

Originálny názov: The Beholder
Príslušnosť k sérii: 1. diel (Selah)
Preklad: Jana Petrikovičová
Počet strán: 387

Recenzia vznikla vďaka spolupráci s mediálnou spoločnosťou Albatros Media.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára